Värt att Veta

Välkomna till vårt Värt att Veta. Här tipsar vår vetenskapsredaktör Magnus Nilsson om intressant forskning, smarta tips för enklare liv och kloka råd från kloka människor. 





10 snabba som forskning visar sänker stress


  • Ta en skogspromenad. Doften av tall sänker stressnivån.
  • Skala en apelsin. Doften av citrus sänker stressnivån.
  • Stäng av notifications på dator och mobil.
  • Avsluta saker. Till exempel se till att få vika färdigt tvätten, läsa klart ett kapitel eller skriva färdigt ett mejl.
  • Virka/sticka. Hjärnan försätts i ett tillstånd liknande vid meditation.
  • Kramas i minst 10 sekunder. Minskar stresshormonet kortisol.
  • Dansa. Reducerar inte bara stress utan boostar även ditt minne.
  • Duscha. Frisätter lugn och ro-hormonet oxytocin.
  • Sjung. Gärna i kör
  • Lyssna på musik du tycker om.







Ojos trestegsandning


  1. Andas långsamt in genom näsan tills luften nått hela vägen ner i magen.
  2. Håll andan i tre sekunder. Räkna: 1001, 1002, 1003.
  3. Låt luften ljudlöst sippra ut genom munnen.






Energikollen - Veckans spaning


  • Fundera på vad som ger dig energi.
  • Fundera över vad som tar energi. Detta kan även vara roliga saker.
  • Fundera över när du fungerar som bäst. Morgon/eftermiddag/kväll. Med eller utan andra.
  • Fundera över hur ofta du blir avbruten/får avsluta saker.
  • Fundera över fördelningen “måsten” och “roligt"







Så handskas man med stressen.


  • Förändrar. Plockar bort eller ändrar de saker som stressar dig och som du kan påverka.
  • Utövar acceptans.  Accepterar det som stressar dig och som du inte kan förändra.
  • Ger dig själv återhämtning, pauser och sömn.
  • Motionerar.
  • Utövar medveten närvaro.






Dags att ta klivet? Skapa nya fotspår i sanden?

Kanske har du glömt avlägga nyårslöfte i år igen, eller redan brutit det. Spelar ingen roll. Nu när vardagen är igång kan du istället sätta upp realistiska mål. Mål du vill och kan uppnå bygger på de tre M:en.

1. Magnetiska - drar av egen kraft, att de är attraktiva för just dig.
2. Mätbara - du ska veta när du har uppnått dem.
3. Mentaliseringsbara - du ska kunna visualisera en bild av dig själv på målsnöret, hur du känner dig då.





Mjukstarta efter semestern - och få energin att räcka ända fram till jul.


Hanna och Pias fem bästa tips:


- Samla dina sommarminnen i en liten ask; peppra kylskåpet med bilder på godaste frukosten eller bästa festen, byt bakgrundsbilden på datorn till favoritstranden. 


- Ge dig själv tid att skapa överblick och fundera på vad du vill att just denna höst ska ge dig. Vad vill du prioritera.


- Var en slow starter: har du komptid över, plocka ut den, ge dig själv långlunch, ta ett kvällsdopp eller laga lite extra fin middag till dig själv. 


- Fundera på hur du gör när du tankar energi, lägg in sådana aktiviteter och stunder i höstens veckoschema.


- Fortsätt samla fina minnen under hösten. Enligt neuropsykologen Rick Hansen krävs det att vi ägnar minst tio medvetna sekunder åt en skön stund för att den ska fastna. Så hjälp dig själv att skapa schyssta minnen. När du mår bra, stanna upp en stund, var medveten om det som händer och plocka in så många sinnen du kan. Då stärker du minnet och kan lägga det i din egen lilla minnesask.







- Så får du den bästa sommarvilan!


En av de viktigaste faktorerna för att kunna prestera på topp är konsten att kunna vila och gå ner i varv. Sommaren är ett toppentillfälle för just det. Sprätta med tårna i sanden eller hoppa fallskärm, det handlar om att ta reda på vad just du behöver för att varva ner.


  • Bestäm dig för att njuta av det sommaren erbjuder, nämligen helt lediga dagar, alldeles obokade.


  • Låt lusten styra. Dra inte igång värsta renoveringsprojektet (eller gör det men gå på lusten, kanske måla lekstugan rosa). Gör det som du får energi av, och bara så mycket du orkar och vill.


  • Fundera över vilka du verkligen vill umgås med i sommar. Man behöver inte träffa all släkt och alla vänner.  Vilka tar mer energi än de ger? Det är okej att säga att man helt enkelt inte orkar umgås, att man måste vila.


  • Lever du i relation, var generös. Bjussa varandra på egensemester någon gång mellan varven. Vill din partner campa och du åka till New York, så åk åt varsitt håll!


  • Fundera också över vad som faktiskt är vila för dig. Kanske en vecka i hängmattan eller en solopromenad i fjällen. Kanske att bara få vara hemma och göra det du annars inte hinner.


OJO Utbildning, Brännkyrkagatan 96, 117 26 Stockholm, tel:070-755 01 67 el. 070-407 54 53. info@ojoutbildning.se